Коростишівський Будинок дитячої творчості
ПОСІБНИК
Методичні поради щодо організації роботи гуртка
На допомогу керівникам гуртків
Матеріали
впорядкувала: Шевченко Т.Г. методист Коростишівського БДТ
«Педагогічна майстерність – зовсім не проста
справа… Майстерність…не являється якимось
особливим мистецтвом,яке вимагає таланту,
але це спеціальність, якій треба вчитися,.. Це
необхідно для вихователя.»
А.С. Макаренко
Зміст
Передмова………………………………………………………... 6
Розділ I.Організація і проведення занять в позашкільному закладі…………………………………………………………...... 7
Розділ II. Розвиток компетенції керівника гуртка………..……27
Розділ IІІ. Інноваційна діяльність у позашкільному закладі......41
Література……………...…………………………………………47
Передмова
Оновлення змісту навчання та виховання, впровадження нових підходів до управління виховним процесом на основі гуманізації та демократизації, пропаганда здорового способу життя, забезпечення допрофесійної підготовки школярів залежить від педагога позашкільного закладу, а саме від керівника гуртка. Адже особливість позашкільної освіти в тому, що знання, які вона дає дітям, виходять за межі шкільних програм, уроків, підручників. Широкий кругозір і практичні навички, компетенції – ось мета, до якої повинні прагнути педагоги.
Майстерність педагога позашкільного навчального закладу полягає в ефективному використанні сучасних методик, спрямованих на вдосконалення програм, змісту, форм і методів діяльності.
Результативність педагогічного процесу в позашкільних закладах прямо залежить від компетенції педагога позашкільного закладу та умілого використання різноманітних форм та методів у навчальній та позакласній діяльності.
При цьому основну увагу педагоги повинні зосереджувати на набутті соціальної компетентності школярів, закріпленні, збагаченні та поглибленні знань, набутих у процесі навчання, застосуванні їх на практиці, розширенні загального кругозору учнів, формуванні в них наукового світогляду, виробленні вмінь і навичок самоосвіти, розвитку індивідуальних творчих здібностей та нахилів.
Успіху виховної роботи в позашкільних закладах сприяють правильне планування і розумна організація педагогічної діяльності керівника, підвищення професійної компетенції вихователів, постійний пошук ефективних шляхів вирішення педагогічних задач, творчий підхід до організації занять.
Саме тому у даному посібнику подані матеріали по організації проведення навчально-виховної роботи в позашкільному закладі. Посібник рекомендований для практичного використання керівниками гуртків.
Розділ I.Організація і проведення занять в позашкільномузакладі
Модель організації роботи гуртка
1. Надання адміністрації необхідних документів про гурток, Визначення напрямку діяльності гуртка, його ролі, основної мети і задач. Ознайомлення з посадовими обов’язками. Ознайомлення з методичними рекомендаціями щодо організації роботи гуртка. |
4. Складання календарно-тематичного плану роботи гуртка на семестр (навчальний рік). |
5. Складання розкладу занять гуртка (кожної групи). |
2. Складання навчальної програми гуртка (не пізніше ніж за 10 днів до початку його роботи). Узгодження програми з директором, методистом. Затвердження програми.
|
12. Самоаналіз виконання навчальної програми і плану роботи гуртка. Самоаналіз роботи гуртка за навчальний рік.
|
11. Підсумкове заняття. Творчий звіт гуртка. Заохочення кращих гуртківців. |
10. Участь у районних, обласних, всеукраїнських заходах (конкурси, змагання, огляди, акції, виставки і т.д.) |
6. Оформлення журналу гурткової роботи гуртка. |
7. Проведення вступного заняття, вступного інструктажу з техніки безпеки з обов’язковою реєстрацією в журналі на окремій сторінці. Складання конспектів занять та їх проведення. Заповнення журналу гуртка на початку заняття і по закінченні. Організація самоврядування в гуртку (вибори старости та заступника, розподіл обов’язків між вихованцями). Проведення батьківських зборів. |
8. Участь у методичних заходах закладу. Робота із самоосвіти. Проведення відкритих занять для педагогів і батьків. Відвідування занять інших керівників гуртків.
|
9.Організація масових заходів з гуртківцями(екскурсійна, концертна, спортивно- масова, виставкова діяльність і т.д.) |
|
Методичні рекомендації по плануванню роботи гуртка
Підготовка заняття—це розробка комплексу заходів та вибір такої схеми організації навчально-виховного процесу, яка в даних конкретних умовах забезпечить прогнозований кінцевий результат.
Підготовча робота полягає в «пристосуванні» освітньої інформації до можливостей групи, оцінки та вибору такої схеми організації пізнавальної праці і колективної співпраці, яка дасть максимальний ефект.
Безумовно, потрібно підкреслити той факт, що керівник гуртка добре знає та володіє фактичним матеріалом, вільно орієнтується у своєму навчальному предметі.
В основі підготовчої роботи — алгоритм підготовки заняття, послідовне виконання кроків якого гарантує урахування усіх важливих факторів та обставин, від яких залежить ефективність майбутнього заняття. Алгоритм включає у себе діагностику, прогнозування і планування.
Діагностика являє собою уточнення можливостей вихованців, мотивів їх діяльності та поведінки, інтересів та здібностей, характеру навчального матеріалу, його особливостей та практичної значущості, структури заняття. В результаті педагог отримує діагностичну карту заняття, де наочно видно фактори, що визначають його ефективність.
Прогнозування спрямовано на оцінку різних варіантів проведення майбутнього заняття та вибір із них оптимального. Обсяг знань (умінь), формування яких складає мета заняття, приймається за 100%. Звичайно, занижує цей відсоток вплив факторів, що перешкоджають. Від ідеального результату віднімається величина втрат та одержується реальний показник ефективності заняття.
У випадку, якщо педагога не задовольняє показник, він вимушений шукати більш досконалу схему організації, маніпулюючи тими факторами, на які він може впливати. Якщо показник задовольняє, педагог починає завершальний етап підготовки заняття — планування (проектування). На цьому етапі створюється своєрідна «програма управління» пізнавальною діяльністю вихованців. Програма управління — це короткий і конкретний документ, в якому педагог фіксує важливі для нього моменти управління процесом: як почати заняття, кого й коли спитати чи задіяти, на якому етапі окреслювати проблему, як перейти до наступного етапу заняття, за якою схемою побудувати процес у випадку виникнення заздалегідь передбачених перешкод, труднощів тощо.
«Програма управління» відрізняється від традиційного плану заняття (уроку) чітким, конкретним визначенням управляючого впливу та може відображатись як у плані заняття, так і додаватися до нього.
Педагогам, які тільки починають свою педагогічну
діяльність, для полегшення роботи варто писати докладні, відповідно оформлені плани-конспекти занять. Ця вимога продиктована практикою: ще нікому не вдавалося стати майстром, не обміркувавши в деталях організацію заняття. А вже тоді, як більшість структур стають звичними, можна переходити до скорочених записів, поступово скорочуючи обсяг плану, перетворюючи його в конкретну програму дій.
Послідовність написання та розділи плану:
І. ВСТУП. ( мета та основні завдання гуртка на наступний рік)
Мета і завдання гуртка випливають з проблеми над якою працює БДЮТ.
Конкретні завдання гуртка визначаються з глибокого аналізу роботи за минулий рік з урахуванням рівня підготовки гуртківців, можливостей керівника гуртка.
ІІ. ОРГАНІЗАЦІЙНА І НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНА РОБОТА ( матеріальне забезпечення, оформлення, організаційні питання, виховні заходи в гуртку).
- Комплектування гуртка.
- Організація роботи дитячого колективу, вибори дитячого самоврядування.
- Систематичне вивчення запитів, нахилів і здібностей гуртківців шляхом спостережень, індивідуальних бесід, анкетування, тестування, тощо.
- Забезпечення індивідуального підходу до вивчення особистості і виховання кожного гуртківця.
- Робота по попередженню правопорушень і злочинності серед дітей і підлітків.
- Заходи під час канікул.
ІІІ. ІНФОРМАЦІЙНО – МЕТОДИЧНА РОБОТА.
Участь керівника гуртка в проведенні МО, семінарів, ШВМ, консультацій для керівників шкільних гуртків відповідних профілів. Проведення відкритих занять. Розробка методичних рекомендацій, написання статей на допомогу керівникам шкільних гуртків у газети та журнали. Самоосвіта
керівника гуртка.
ІV.МАСОВА РОБОТА ГУРТКА.
Участь гуртківців у конкурсах, змаганнях, виставках, олімпіадах, фестивалях, концертах, презентаціях гуртків.
V. РОБОТА З БАТЬКАМИ.
Вказати форми цієї роботи.
Залучення батьків до проведення занять з гуртківцями.
Форма плану роботи гуртка:
№з/п |
Зміст роботи |
Календарні строки виконання |
Залучені до виконання (батьки, діти, спонсори) |
Відмітка про виконання |
|
|
|
|
|
оловною метою діяльності керівника гуртка є створення умов для саморозвитку, самоствердження особистості дитини, підтримка і стимулювання її до активної життєвої позиції в майбутньому, тобто формування у вихованців життєвих компетенцій.
Для реалізації цих завдань рекомендується в навчальній діяльності використовувати як шкільні (чіткі) типи занять та їх форми, так і нетрадиційні. Розгляньмо їх детальніше в порівнянні. Кожне заняття має свою структуру. Тип заняття визначається наявністю та послідовністю структурних частин. Наприклад, комбіноване заняття має класичну структуру з 4-х складових:
- підготовка до освоєння нових знань;
- засвоєння нових знань та умінь;
- закріплення та систематизація;
- застосування на практиці.
У позашкіллі зручніше використовувати класифікацію, що створена на основі типів занять, виділених Івановим С.В. за характером пізнавальної діяльності та логічним змістом роботи:
- вступне заняття;
- заняття первинного ознайомлення з матеріалом;
- вивчення та засвоєння нових знань, умінь;
- застосування отриманих знань на практиці;
- заняття з формування навичок;
- заняття із закріплення, повторення та узагальнення;
- контрольне;
- змішане (комбіноване).
В рамках стандартного заняття можна використовувати різні фрагменти нетрадиційних занять, а саме:
- заняття, які проводять самі гуртківці;
- естафета;
- вікторина;
- рольова гра (заняття-ділова гра);
- диспут (заняття-діалог);
- подорож;
- інтерв’ю;
- пре-конференція;
- заняття-гра, що є імпровізацією популярних
телепередач ( КВК. « Поле чудес», «Що, де, коли?»);
- аукціон;
- заняття-взаємного навчання;
- інтегроване заняття (науково-дослідницьке);
- конкурс;
- фантазія;
- казка;
- театралізоване заняття.
Керівник гуртка, проводячи заняття будь-якого типу, завжди повинен усвідомлювати головні дидактичні завдання: чи то засвоєння нових завдань, чи формування вмінь і навичок, чи узагальнення і систематизація, або ж перевірка і корекція навчальних досягнень гуртківців. Відповідно до цього і підбирати методи навчання. Вибір методів роботи цілком залежить від особистого бачення педагогом задач педагогічного процесу та шляхів досягнення мети, з чого, власне, й складається сутність вибору педагогічної технології. Серед основних методів можна виокремити слідуючі: практичні, словесні, наочні. Педагоги-психологи І.Я. Лернер і М.Н.Скапсін пропонують класифікацію методів за типом (характером) пізнавальної діяльності. А саме:
- пояснювально-ілюстративний (інформаційно
рецептивний);
- проблемного викладення;
- частково пошуковий (евристичний);
- дослідницький.
Ця класифікація набула широкого розповсюдження. Однак при виборі методів необхідно пам'ятати: «чистих» методів не існує. У процесі навчальної діяльності водночас поєднується декілька методів. Академік Ю.К. Бабанський казав, що використаний той чи інший метод, лише домінує на певному етапі роботи. Він же запропонував іншу класифікацію:
- методи організації та втілення навчально-пізнавальної
діяльності;
2. методи стимуляції та мотивації навчально-пізнавальної
діяльності;
3. методи контролю та самоконтролю за ефективністю
навчально-пізнавальної діяльності.
Крім того слід виокремити і методи особистісно орієнтованого навчання:
- інтерактивні методи ( робота в парах, змінювальні трійки, два-чотири-всі разом, карусель, робота в малих групах, мікрофон, «акваріум», «мозковий штурм»);
- розуміння інформації, аналіз, синтез, оцінка, застосування на практиці;
- методи самостійного дослідження;
- методи вибору, варіативність;
- методи порівняння із самим собою;
- самооцінка, відкритість, пошук помилок;
- створення ситуації успіху.
При плануванні виховних заходів потрібно застосовувати такі, які були б направлені на усвідомлення гуртківцями системи пріоритетів життєвих цінностей, культивували б гуманістично спрямовані ціннісні орієнтації.
Орієнтовно це можуть бути такі заходи:
- година спілкування («Цінності та пріоритети життя», «Формула життєвого успіху», «Життєві перспективи», «Я і світ», «У чому суть сучасного міщанства», «Я у
майбутньому»);
- моральна хвилинка: «Толерантність», «Культура поведінки», «Суд над байдужістю», «Душі людської доброта»;
- хвилинка-застереження : «Увага: наркоманія!», «Прояви турботу і обачливість», «Твоє життя – твій вибір», «Бережи здоров»я змолоду», «Пагубні звички»;
- вечір відповідей і запитань;
- скарбничка власних досягнень;
- вечір спогадів;
- година мрії;
- конкурс на кращу пропозицію;
- вечір розгаданих і нерозгаданих таємниць;
- аукціон народної мудрості;
- хвилинка ерудита;
- конкурс прислів’їв та приказок;
- подорож сторінками преси;
- складання тематичних кросвордів;
- скринька цікавинок;
- фестиваль здорового способу життя;
- ярмарок творчих ідей;
- малюємо казку, музику, свій настрій;
- естафета веселої (творчої) думки;
- творчі зустрічі з цікавими людьми;
- гра-подорож « Сторінками нашого життя»;
- рольова гра « Як я діятиму у такій ситуації…»;
- диспути «Чудове слово – доброзичливість», «Для чого
людині скромність»; «Душі людської доброта»; «ЇЇ величність – природа»; «Друг – це означає другеЯ»»;
- родинні свята;
- виставки «Світ захоплень моєї сім»ї»; «Усі іграшки -в гості до нас»; «Пасхальна радість – серце тішить»; «Веселі клаптики»;
- конкурс малюнків «Зимові візерунки Морозенка»;
- презентація вихованців «Розкажу тобі про себе»;
- фабрика талантів «Таланти серед нас».
При плануванні роботи слід пам’ятати і про знаменні та пам’ятні дати.
Ведення журналу планування та обліку роботи.
Основні вимоги до ведення журналу планування та обліку роботи гуртка.
- Журнал планування та обліку роботи є державним обліковим фінансовим документом, обов’язковим для ведення кожним керівником гуртка.
- Журнал заводиться для кожної групи гуртка окремо на весь навчальний рік.
- Журнал ведеться керівником гуртка. Він несе особисту відповідальність за стан його ведення.
- Усі записи в журналі ведуться чисто, охайно та регулярно кульковою ручкою синього або чорного кольору. Не допускаються виправлення, закреслення, використання коректора.
- Розділ «План роботи» заповнюється на початку навчального року або на початку кожного семестру.
- У розділі «Загальні відомості про вихованців2 зазначається № з\п, прізвище, ім’я, по батькові дитини, дані про батьків, домашня адреса, телефон. Можуть зазначатися й інші дані за рішенням адміністрації.
- Розділ «Проведення занять з техніки безпеки» заповнюється в обов’язковому порядку. Керівник гуртка систематично проводить з вихованцями інструктаж з техніки безпеки. Всіх, хто пройшов його, відмічає у журналі й записує короткий зміст занять.
- У розділі «Облік відвідування» застосовуються наступні умовні позначки: «н» - був відсутній з неповажної причини; « хв» - був відсутній через хворобу; « п» - був відсутній з поважної причини. Проти прізвища учня, який вибув, пишеться – «вибув».
- У розділі «Облік роботи гуртка» вказується № заняття,дата проведення, тема заняття (зміст роботи на занятті), кількість годин ( відповідно до календарно-тематичного плану), підпис керівника гуртка.
- Кількість записаних годин має відповідати погодинному педагогічному навантаженню.
- Усі зміни в розкладі можливі тільки за узгодженням із директором чи заступником директора закладу освіти.
- Для обліку роботи гуртка в журналі на кожний місяць відводиться окрема сторінка, де вказано склад гуртка, прізвище, ім’я гуртківця (повністю), зміст заняття, дата, кількість годин роботи гуртка згідно з розкладом.
- Облік робочого часу в дні відсутності дітей ( наприклад, під час карантину, днів здоров’я, туристичних поїздок тощо на підставі наказів відділів освіти, директора) керівник гуртка може вести в розділі «Методична і практична робота»,вказуючи дату, зміст діяльності (види робіт), кількість годин, підпис. У графі «Зміст діяльності» можуть бути записані наступні види робіт: виготовлення методичних посібників, пристроїв, наочного приладдя, ремонт приладів, інструментів, написання розробок, сценаріїв масових заходів тощо.
- Облік індивідуальних занять (найчастіше в групах основного рівня) може вестися керівником гуртка на окремій сторінці. Кількість годин, відведена на індивідуальні заняття, повинна збігатися з навчально-тематичним планом.
- На окремій сторінці може вестись облік зайнятості гуртка
в підготовці і проведенні районних, всеукраїнських заходів (виставки, концерти, конкурси, творчі звіти, змагання тощо).
Директор (заступник директора), методист систематично контролюють правильність ведення журналу. Журнал обліку роботи гуртка перевіряється не менше 5 разів на рік: на початку навчального року, перед осінніми канікулами, наприкінці І семестру, перед весняними канікулами, наприкінці навчального року. На сторінці «Зауваження та пропозиції щодо ведення журналу» директор, методист роблять запис про результати перевірки журналу, обліку роботи гуртка: дата перевірки, зауваження, терміни усунення, підпис.
Таблиця. Вимоги до сучасного заняття
ВИМОГИ ДО СУЧАСНОГО ЗАНЯТТЯ
|
ЗАГАЛЬНОПЕДАГОГІЧНІ 1.Пріоритет особистостіучня в організації освітньогопроцесу. 2. Врахуваннявікових та індивідуальнихнауковихособливостейучнів. 3.Орієнтація на процеснавчання. 4.Орієнтація на особистіснідосягненнягуртківців 5.Створення емоційно-актуального фону заняття. 6.Педагогічний такт і культура мови. 7.Пізнавальна самостійність учнів 8.Чіткевизначенняосвітніх, виховних ірозвивальнихзавданьзаняття. 9.Безперервний поступ. |
ДИДАКТИЧНІ 1.Раціональне використання кожної хвилини заняття. 2.Раціональна єдність словесних, і практичних методів навчання. 3.Використання активних методів навчання. 4.Звязок з раніше вивченим досвідом, набутим учнем. 5. Формування вмінь учнів самостійно здобувати знання і застосовувати їх на практиці. 6.Індивідуалізація,диференціація та інтенсифікація навчального процесу.7.Використання сценарних варіантів занять, які забезпечуються різноманітними носіями інформації. 8.Заохочення прагнень учнів знаходити свій спосіб роботи з навчальним матеріалом заняття. 9.Організоване закінчення заняття
|
ПСИХОЛОГІЧНІ 1.Врахування психологічних особливостей кожного гуртківця. 2.Нормальний психічний стан і стійкий настрій керівника,учнів. 3.Розумна вимогливість і доброзичливість керівника до учнів. 4.Педагогічна етика і психологічний такт.
|
ГІГІЄНІЧНІ 1.Температурний режим навчання. 2.Норми освітлення. 3.Провітрювання 4.Відповідність нормативам шкільних меблів. 5.Чергування видів навчальної роботи і різноманітність методів. |